Förskolan Shiffendorf inspirerar till upptäckarglädje och kreativitet

Shiffendorf är ett namn som kittlar fantasin. På Skivarps nya förskola som slår upp dörrarna till höstterminen 2022 förbereder rektor Katarina Wendin för att små upptäckare ska få sitt lystmäte både inomhus och utomhus. Den senaste tekniken kombineras med sinnesupplevelser som stimulerar nyfikenheten. 

#Syntolkning av bildspelet hittar du längst ner på sidan.

 

– Det är viktigt att vi möter varje barn på rätt sätt, säger Katarina Wendin. Vi som människor svarar olika på olika saker. Den nya miljön ger utrymme för individernas olikheter.

Modern teknik och sinnesupplevelser

På Shiffendorf är sinnesupplevelserna och lekens magi viktiga och lokalerna ska användas för att underlätta detta.

– Vi vill stimulera till kreativitet, till att uppleva, se, smaka, känna… Här kommer att finnas ett medietek som är gemensamt för alla avdelningar och gemensamma upplevelserum där man med projektioner golv, tak och väggar kan täcka ett helt rum och kanske göra det till en regnskog med ljud.

De minsta är närmast de vuxna

Katarina Wendin berättar om utemiljön, som rymmer både de allra yngsta och de äldsta barnen.

– Utemiljön är uppbyggd i zoner. De minsta är närmast byggnaderna, närmast personalen. Sedan arbetar barnen sig utåt, i takt med att de blir djärvare.

Maten är viktig

Köket kommer att arbeta nära verksamheten. Det ger större möjligheter till helhet genom alla moment:

– Som ett exempel kan vi ta att vi arbetar med morötter. Vi kan odla dem, dra upp dem och titta på både morot och blast. Sedan finns de i maten och vi kanske också kan göra saker av moroten. Vi vill få med matens pedagogik och sinnena.

Flexibla utrymmen ger variation

Tekniken erbjuder stora möjligheter att svepa in barnen i upplevelser som frestar nyfikenheten och leklusten:

– Det är spännande att arbeta med hur vi inreder de gemensamma utrymmena – till exempel är det möjligt att gå från regnskogsprojektion en dag till att göra om hela rummet till ett matematikspel nästa dag, kanske med geometriska figurer på golvet som man kan stå på och hoppa mellan, funderar Katarina Wendin.

Med temakuber, som är något så konkret som lådor som bildar flyttbara minirum där små människor kan gå in och vara för sig själva, kan vi kanske göra en bokhörna, en liten värld där leksaksbilar står i centrum, eller en kub som alltid är ”det lugna rummet”.

– Biblioteket kommer att vara utrustat med bokvagnar som varje avdelning kan rulla in till sig. Det är inte alla barn som uppskattar de gemensamma utrymmena.

Det ska vara lätt att börja skapa!

Överlag ska allting på Shiffendorf upplevas som tillgängligt för både barn och vuxna.

– Det är viktigt att sakerna står framme och redo att användas. Det ska vara lätt att skrida till verket när man vill sätta igång med något. Annars blir risken att utrustningen inte används. Till exempel kommer vi att ha en green screen som alltid står framme så att barn och personal kan göra egna filmer med hjälp av en surfplatta. Lerfigursanimationer är alltid ett roligt projekt. Man ska inte stoppas av att man inte hittar sladden!

Det är viktigt att lokalerna får vara föränderliga.

– Periodvis kommer vi att göra om utrymmena, till exempel om vi arbetar med ett tema där det behövs en fixarverkstad. Då skapar vi det. Och under sommarperioden kan vi göra mycket utomhus.

För en förskola som ännu inte har öppnat är allt än så länge på planeringsstadiet.

– När vi har flyttat in faller allt successivt på plats och vi upptäcker förmodligen ännu fler kreativa lösningar.

Ser fram emot samarbete mellan avdelningarna

– Något av det bästa är att lokalerna bjuder in till samarbete mellan avdelningarna. Så är det inte i äldre lokaler. Nu blir det bara en dörr som skiljer två avdelningar åt och vi får stora gemensamma ytor.

 

Fakta: Förskolan Shiffendorf i Skivarp

Höstterminen 2022 öppnar förskolan Shiffendorf. Här finns plats för 120 barn, fördelat på två våningsplan och en rymlig utemiljö.

Namnet Shiffendorf förekommer som ett namn för Skivarp i fynd från 1100-talet. Skivarpsån var länge en viktig farled för handelsmän som kom längs kusten för att idka handel med Söderslätts bönder.

Allmänheten i Skurups kommun bjöds in att lämna namnförslag på den nya förskolan.

 

Läs mer om barnomsorg på skurup.se 

 

Lästips:

Anette Prehn: Hjärnsmart pedagogik, Studentlitteratur AB, 2018 

 

#Syntolkning av bildspelet

Bild 1 och 2: Stillbild av förskolan som håller på att byggas. Runtomkring byggnaden ser det ut som på en byggplats, inga gräsmattor eller planteringar är gjorda. 

Byggnaden är i olika nyanser av grått tegel med platt tak. På bilden är himlen blå.

Bild 3: En tredelad bild. Bild 1: del av ett orange kök, med skåpluckor och kakel. Bild 2: rektor Katarina Wendin, blond, svarta glasögon, rutig halsduk. Jackan öppen. Hon ler. Grön bakgrund. Bild 3: Delar av ett turkost kök. Skåpluckor och kakel.

Bild 4: Ett kalt rum under konstruktion. Äggskalsfärgade väggar. Ett fönster längst bort från kameran. Vid ena väggen står fönster i rått trä staplade och en liten stege.

Bild 5: Ett rum till med äggskalsfärgade väggar. I förgrunden en samling tapetrullar med ljuslila som den dominerande färgen. 

Bild 6: En tvådelad bild. Ena halvan visar delar av ett grönt kök, med skåpluckor och kakel. Andra halvan visar en målare i svarta kläder med vita färgstänk. Han använder roller och målar högt upp. Ljus färg på väggen.

 

Text: Annika Dacke, kommunikationsstrateg

Foto: Leif Liam Rahnasto, digital kommunikatör

Torsdag 3 mars 2022

På inblickskurup.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies.